Ausgestattet mit einem auf dem Schwarzmarkt erstandenen Diplomatenpass, vielen versteckten Kameras und einer gehörigen Portion Mut und Dekadenz recherchiert der preisgekrönte dänische Journalist und Filmregisseur
Mads Brügger in der Zentralafrikanischen Republik. Unter der Vortäuschung, eine Streichholzfabrik gründen zu wollen, will er als Agent Provocateur im Handel mit Blutdiamanten einsteigen.
Mads Brügger: «Ich möchte ein Afrika zeigen fern von NGOs, Bono, Kindersoldaten und Kindern mit geblähten Bäuchen. Ich möchte die Menschen zeigen, die niemals in den Medien zu sehen sind: Weiße Geschäftsleute, Diplomaten, die Reichen in den urbanen Zentren – all jene, die im postkolonialen Afrika ein Leben im Überfluss führen.»
*In Zusammenarbeit mit der dänischen Botschaft Wien und dem Dänischen Filminstitut
www.theambassador.dk
Trailer und weitere Information:
www.agit-doc.org
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A strange, enigmatic and decadent white European, who looks like a mixture of Henry Stanley and Karl Lagerfeld, arrives in the former French colony the Central African Republic (CAR) with diplomatic credentials to spearhead a diplomatic mission representing Liberia.
Working hand in hand with his charge dá¾½affaires, a local man named Paul, our diplomat fights his way up the social ladder of this desperate and crumbling African country equipped only with a diplomatic passport and ‹envelopes of happiness›.
Officially he is there as a do-good rich business man to start a factory that produces matches – this, to employ locals and teach them how to make this simple piece of fire-making equipment. Unofficially he is there to gain access to CAR’s vast reserves of diamonds.
«The Ambassador» is a genre-breaking, tragic comedy about the bizarre and hidden world of African diplomacy, where gin-tonics flow on a daily basis and diamond hustlers and corrupt politicians run free. It conveys revealing insights into how the elite of an archetypical corrupt and devastated African country really works and functions. It deals with racial tensions in a refreshing new way and it will cause a shift in the way Africa is portrayed in future films and documentaries. In short, this is Africa, as ‹never seen before›.